Πρώτη ημέρα στο σχολείο

Με την παρουσία του τίμησε την πρώτη ημε΄ρα στο σχολείο για τα πρωτάκια και τις εκδηλώσεις για το Πρόγραμμα Υιοθεσίας “Εκτάκια υιοθετούν Πρωτάκια” , ο Διευθυντής Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Τρικάλων κ. Χρήστος Τρικάλης και ο Προϊστάμενος Εκπαιδευτικών Θεμάτων κ. Δημήτρης Λαρίσης και ευχήθηκαν σε μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικούς Καλή σχολική χρονιά με υγεία !

Ευχαριστούμε πολύ το Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων για τα δώρα που πρόσφερε σε όλα τα παιδιά !

“Η πρώτη μέρα στο δημοτικό σχολείο αποτελεί τη στιγμή στη ζωή των παιδιών όπου έρχονται αντιμέτωπα με μια νέα πραγματικότητα. Δεν μπορεί να θεωρηθεί μια απλή ημέρα, αφού την συνοδεύουν πολλές αλλαγές. Μια νέα καθημερινότητα, η αλληλεπίδραση σε ένα διαφορετικό πλαίσιο με καινούργια άτομα, καινούργια καθήκοντα και υποχρεώσεις. Τα παιδιά και κυρίως τα πρωτάκια, αντιμετωπίζουν το καινούργιο κατευθυνόμενοι περισσότερο από τα συναισθήματά τους. Ο τρόπος με τον οποίο σκέφτονται δεν μπορεί ακόμη να δράσει προστατευτικά μειώνοντας το άγχος που πιθανόν να βιώνουν. Συνεπώς, την πρώτη μέρα στο σχολείο όπου τα παιδιά έρχονται αντιμέτωπα με το άγνωστο και με πολλές αλλαγές, αντιδρούν και συμπεριφέρονται με ένα αναμενόμενο και «φυσιολογικό» τρόπο, όσο παράξενο και να μας ακούγεται. Πιο κάτω αναφέρονται μερικές από αυτές τις συμπεριφορές, όπως και διάφορες προτάσεις χειρισμού για τους γονείς. Μέχρι ένα βαθμό, είναι φυσιολογικό και αναμενόμενο την πρώτη μέρα στο σχολείο τα παιδιά να κλαίνε, ακόμη και μερικές μέρες πριν και μετά. 

Η άρνηση του παιδιού να πάει στο σχολείο, θεωρείται επίσης μια κοινή αντίδραση, η οποία εκδηλώνεται με διάφορους τρόπους όπως: υποσχέσεις και διαπραγματεύσεις με τον γονιό, όπου το παιδί προσπαθεί με κάθε τρόπο να πείσει τους γονείς του να του επιτρέψουν να μην πάει στο σχολείο σήμερα, ενώ την ίδια στιγμή τους υπόσχεται ότι από αύριο θα πηγαίνει κανονικά. Σωματικά συμπτώματα, όπου το παιδί παραπονιέται για πόνους στην κοιλιά, πονοκεφάλους, αναγούλες, χωρίς όμως να υπάρχει κάποιο πραγματικό οργανικό αίτιο. Σε τέτοιες περιπτώσεις, όπου το παιδί κλαίει έντονα και ζητά από τους γονείς του να μην πάει στο σχολείο ή παραπονιέται για πόνους και ενοχλήσεις (και αφού οι γονείς σιγουρευτούν πως δεν υπάρχουν πραγματικά οργανικά αίτια), είναι σημαντικό οι γονείς να μην επιτρέπουν στο παιδί να μένει στο σπίτι αλλά να το παροτρύνουν να πάει κανονικά στο σχολείο. Αφενός, για να μην συνδέσει το παιδί την επιτυχία του να παραμείνει στο σπίτι με τα κλάμα και τα παράπονα που εκβράζει, και αφετέρου, για να ενταχθεί στη διαδικασία προσαρμογής στο σχολικό πλαίσιο. Για να γίνει αυτό, χρειάζεται να έχουμε ως γονείς στενή επικοινωνία και εμπιστοσύνη στον εκπαιδευτικό, ο οποίος θα βοηθήσει το παιδί να συνδέσει το σχολείο με θετικά γεγονότα, προτρέποντας το να μπει σε μια ομάδα συνομηλίκων και να αλληλοεπιδράσει με τους συμμαθητές του, θα του δώσει «ευθύνες» στην τάξη, κάτι που θα βοηθήσει το παιδί ώστε να νιώσει πιο υπεύθυνο, και θα δημιουργήσει μια θετική σχέση μαζί του.

Επιπλέον, είναι απαραίτητο οι γονείς να αποφεύγουν να λένε στα παιδιά τους, ιδιαίτερα τη στιγμή που βρίσκονται σε ένταση, πώς πρέπει να νιώθουν όπως: «μην κλαις», «μην ανησυχείς», όπως επίσης να αποφεύγουν τις ψευδείς δηλώσεις του τύπου: «σε μια ώρα θα έρθω να σε πιάσω». Αντιθέτως, οι γονείς καλούνται να προετοιμάσουν τα παιδιά τους για αυτή την καινούργια αρχή, μιλώντας τους για το δημοτικό σχολείο, τις διαφορές από το νηπιαγωγείο, και βοηθώντας τους να νιώσουν πιο κοντά και οικεία σε αυτό το πλαίσιο (μέσα από το σχέδιο, το παιχνίδι, τα παραμύθια, ή παίρνοντας το παιδί να επισκεφτεί το σχολείο λίγες μέρες πριν ανοίξει, ώστε να μειωθεί η ανησυχία που έχει απέναντι στο άγνωστο).

Ωστόσο, σημαντικό ρόλο για την ομαλή προσαρμογή του παιδιού, αποτελεί η γενικότερη στάση των γονιών απέναντι σε αυτή την αλλαγή. Είναι απαραίτητο να επιτρέψουμε στα παιδιά μας να νιώσουν πιο ανεξάρτητα, όσο και αν στην αρχή αντιστέκονται, μέσα από τη δική μας στάση και συμπεριφορά ως γονείς. Παίρνουμε λοιπόν το παιδί μας στο σχολείο και αποχωρούμε αμέσως, αφού το αποχαιρετήσουμε. Αν το παιδί κλαίει και δεν θέλει να μας αποχωριστεί,  εμείς με αγάπη και απόλυτη σταθερότητα αποχωρούμε αφήνοντάς το στα έμπειρα χέρια των εκπαιδευτικών. Διατηρούμε μια θετική στάση, και αποβάλλουμε κάθε δικό μας βλέμμα άγχους και ανασφάλειας. Εξάλλου, είναι γνωστό ότι η στάση και το συναίσθημα των γονιών επηρεάζει σημαντικά τη στάση και το συναίσθημα των παιδιών απέναντι στο σχολείο. Έτσι, δείχνοντας στο παιδί πόσο εμπιστευόμαστε ως γονείς το σχολικό πλαίσιο και τους εκπαιδευτικούς, είναι πιο εύκολο στην πορεία το παιδί μας να αναπτύξει τα αντίστοιχα συναισθήματα.

Η μετάβαση του παιδιού από το νηπιαγωγείο στο δημοτικό αποτελεί μια πολύπλοκη και για κάποια παιδιά ιδιαίτερα δύσκολη φάση. Είναι απαραίτητο κατά το τελευταίο έτος της φοίτησης του παιδιού στο νηπιαγωγείο, να γίνεται προσπάθεια προσαρμογής του στην αλλαγή που θα επέλθει, επιμορφώνοντάς το σχετικά με το τι θα συναντήσει και προετοιμάζοντάς το πρακτικά για αυτή την αλλαγή (μέσα από κατάλληλα προγράμματα ψυχοεκπαίδευσης, επίσκεψη στο δημοτικό σχολείο όπου θα φοιτήσει κ.ά.). Η θετική στάση του γονέα και της ευρύτερης οικογένειας είναι αυτή που θα επηρεάσει με τον πιο σημαντικό τρόπο το παιδί και θα το καταστήσει πιο έτοιμο για αυτή τη νέα διαδικασία!”

Ιφιγένεια Στυλιανού, Σχολική Ψυχολόγος

Καλή αρχή σε όλα τα παιδιά, τους γονείς και τους εκπαιδευτικούς!

Πρόγραμμα “Εκτάκια υιοθετούν Πρωτάκια”

Κάθε πρωτάκι του σχολείου, υιοθετείται στην αρχή της χρονιάς από ένα εκτάκι. Το εκτάκι αναλαμβάνει να το προστατεύει, να το καθοδηγεί και να το βοηθάει καθ’ όλη τη διάρκεια της χρονιάς. Έτσι το πρωτάκι ξέρει ότι μπορεί να απευθυνθεί και κάπου αλλού εκτός από τους δασκάλους του για οτιδήποτε το απασχολεί. Και τα εκτάκια κρατούν συνεχώς τα μάτια τους ανοιχτά για οτιδήποτε μπορεί να χρειαστούν τα πρωτάκια τους.

Τα παιδιά της Έκτης γνωρίζουν ήδη την αξία του θεσμού, μια και τον έχουν ζήσει ως πρωτάκια αλλά η δασκάλα τους τους μιλάει περισσότερο για αυτόν και τους εξηγεί τις λεπτομέρειες της διαδικασίας. Αντίστοιχα οι δασκάλες της πρώτης μιλάνε στα πρωτάκια τους για το τι θα συμβεί. Ο τρόπος που γίνεται η σύνδεση μεταξύ παιδιών: Το Στ1 υιοθετεί παιδιά από το Α1, το Στ2 από από το Α2 κλπ κλπ. Δηλαδή τα τμήματα γίνονται ζευγαράκια.

Η πρώτη επαφή των παιδιών της έκτης με τα παιδιά της πρώτης γίνεται στο προαύλιο, με την επίβλεψη των εκπαιδευτικών της Φυσικής Αγωγής. Τα δυο τμήματα κανονίζουν να κάνουν μια μέρα κοινή ώρα γυμναστική. Οι δυο γυμναστές των τμημάτων συνεργάζονται ώστε τα παιδιά να παίξουν παιχνίδια γνωριμίας. Εκτάκια και πρωτάκια παίζουν μαζί σε ζευγαράκια. Π.χ. τρέχουν χέρι-χέρι, κλπ κλπ. Μετά από τα παιχνίδια, τα παιδιά έχουν την ευκαιρία να μιλήσουν και να γνωριστούν. Ο στόχος της πρώτης συνάντησης ήταν να σπάσει ο πάγος, να γίνει μια πρώτη γνωριμία και τα παιδιά να δουν ότι μπορούν να συνεργαστούν και να διασκεδάσουν μαζί, ανεξάρτητα από ηλικία.

Η δεύτερη επαφή, είναι η πιο επίσημη και γίνεται υπό την επίβλεψη των δασκάλων. Τα εκτάκια πηγαίνουν «επίσημη επίσκεψη» στην Πρώτη, με σκοπό να ολοκληρωθεί η διαδικασία της υιοθεσίας, που γίνεται με κλήρωση. Τα παιδιά της Έκτης πηγαίνουν με γεμάτα χέρια. Έχουν φτιάξει π.χ. χάρτινα καραβάκια που έχουν γεμίσει με λιχουδιές, και τα προσφέρουν στα παιδιά της Πρώτης. Στη συνέχεια γίνεται η κλήρωση. Το κάθε πρωτάκι με τη σειρά, τραβάει ένα χαρτάκι με το όνομα ενός παιδιού της Έκτης. Ανάλογα με τον αριθμό των παιδιών γίνονται και οι απαραίτητες προσαρμογές. Π.χ. μπορεί ένα πρωτάκι να υιοθετηθεί από δύο εκτάκια (σε περίπτωση που τα εκτάκια είναι περισσότερα στον αριθμό).

Μετά την κλήρωση, τα Εκτάκια παρουσιάζουν στα Πρωτάκια ένα απλό χορευτικό που έχουν ετοιμάσει και στη συνέχεια όλοι μαζί βγαίνουν στο προαύλιο για περισσότερο παιχνίδι και γνωριμία.

Αποχαιρετισμός

Η γιορτή λήξης είναι μία από τις πιο συγκινητικές στιγμές είναι όταν έρχεται η στιγμή για την κοινή εμφάνιση της Πρώτης και της Έκτης. Τα ζευγαράκια μπαίνουν χέρι χέρι και παρουσιάζουν πάντα κάτι μαζί. Μπορεί να τραγουδήσουν, μπορεί να χορέψουν, μπορεί να παίξουν κάποιο παιχνίδι. Κάθε χρονιά δεν είναι ίδια, πάντα κάτι αλλάζει, αλλά ο αποχαιρετισμός είναι πάντα συγκινητικός. Έχει αγκαλιές, λουλούδια και δάκρυα – πολλές φορές και από τους γονείς.

Και όπως στην αρχή της χρονιάς τα εκτάκια υποδέχτηκαν τα πρωτάκια στο σχολείο τους, έρχεται η στιγμή που οι ρόλοι αντιστρέφονται. Τα πρωτάκια αποχαιρετούν τα εκτάκια, καθώς αυτά ετοιμάζονται να πετάξουν προς το σχολείο των μεγάλων, το γυμνάσιο.)

https://www.trikalaonline.gr/events/o-dino-%CE%BA%CE%B1%CE%B9-%CE%BF%CE%B9-%CE%BC%CE%B1%CE%B8%CE%B7%CF%84%CE%AD%CF%82-%CF%84%CE%B7%CF%82-%CF%83%CF%84-%CF%84%CE%AC%CE%BE%CE%B7%CF%82-%CF%85%CF%80%CE%BF%CE%B4%CE%AD%CF%87%CE%B8/

Σχετικές δημοσιεύσεις